Elektrické automobily zatiaľ trh neovládnu
Google+

Tím analytikov spoločnosti Morgan Stanley nedávno zverejnil správu, v ktorej odborníci riešia viaceré aspekty súčasného stavu dopravy.

Venovali sa mnohým témam. Zameriame sa však na jednu z predpovedí, ktorá môže mať obzvlášť vážne následky.

Adam Jonas, ktorý je hlavným analytikom spoločnosti, povedal: „Morgan Stanley očakáva úspešné prenikanie elektrických vozidiel na trh. S obozretnosťou však pristupuje k životaschopnosti spaľovacieho motora, ktorý má za sebou už takmer 100 rokov fungovania a podľa odhadov sme v súčasnosti svedkami, jeho poslednej generácie. Očakávame, že do roku 2040 budú elektromobily tvoriť 50-60% všetkých predajov ľahkých vozidiel vo svete.“

Aby sme boli schopní vytvoriť si obraz o situácii, treba poznamenať, že elektromobily v celosvetovom meradle aktuálne tvoria iba 1% zo všetkých predajov.

Hlavnou témou v tejto oblasti je autonómna a zdieľaná doprava, ako aj vznik úplne nového obchodného modelu, ktorý zdôrazňuje najazdené kilometre, oproti predaným kusom vozidiel. Každá domácnosť má dnes aspoň jedno či dve autá, ktoré sú využívané v slabej miere. Toto by sa malo zmeniť a vznikne samoriadiaca taxi služba, ktorá bude v prevádzke bez obmedzení.

Tradičný automobilový priemysel sa takto môže dostať do značnej nevýhody. Na druhej strane by však tento nový systém prospel malej skupine hráčov. Obzvlášť magnátom v rámci technologického priemyslu. Analytici sa dokonca odvážili tvrdiť, že spoločnosť Apple naozaj vyvíja vlastný model automobilu, ktorý nebude poháňaný fosílnymi palivami.

Pozitívne správy pre ropu

Verte či nie, tieto správy vôbec nepredstavujú katastrofu pre ropný a rafinérsky priemysel. Morgan Stanley tvrdí: „Dopyt po rope bude do roku 2030 narastať. Najazdené kilometre totiž budú pribúdať rýchlejšie, ako elektrické automobily dokážu prenikať na trh. Aj v roku 2040 bude ropa stále dôležitá a dopyt po fosílnych palivách ostane, v porovnaní so súčasným stavom takmer nezmenený.“

Najdôležitejšou tézou v konečnom dôsledku je to, že sa čoskoro skončí éra súkromného vlastníctva automobilov. A s ňou aj dominancia benzínového motora.

Ako to teda v skutočnosti je? Áno, spoločnosti ako Uber či Lyft v krátkom čase napísali nový príbeh, ktorý je napojený na Silicon Valley. Zdieľaná ekonomika, ktorá je podporovaná službami ako Airbnb, naznačuje, že ľudia si uvedomujú potenciálnu a nevyužitú hodnotu nečinných vozidiel.

To však neznamená, že tento príbeh povedie k úplnej zmene spotrebiteľského správania. Ľudia budú aj naďalej vlastniť veci. A aj naďalej mnoho z vecí, ktoré vlastnia, nebudú využívať tým najekonomickejším a najvýhodnejším spôsobom.

Veľavravnou je aj skutočnosť, že trh s elektromobilmi v súčasnosti nevykazuje takmer žiadny nárast. Trh s vozidlami, ktoré využívajú spaľovací motor, medzitým zažíva rozmach. V spojených štátoch sa za posledné dva roky predalo takmer 34 miliónov vozidiel. Takmer všetky z nich poháňajú fosílne palivá.

Elektrické automobily zatiaľ na scénu nenastúpili. Najúspešnejším výrobcom v tejto oblasti je spoločnosť Tesla, avšak aj jej predaje sú iba kvapkou v mori. Už takmer celé desaťročie ponúkajú výrobcovia elektromobilov niektoré svoje modely za zľavnené ceny. Snahu v tomto smere, pomocou dotácií na kúpu elektrických vozidiel vyvíja aj štát, ako aj federálna vláda USA. Výsledky doteraz neboli uspokojivé.

Práve vyššie uvedená skutočnosť je dôvodom na diskusie, medzi zástancami zdieľanej ekonomiky a súkromného vlastníctva. Spotrebitelia mali dostatočné možnosti na vlastnenie elektrického vozidla, ale rozhodli sa tieto možnosti nevyužiť. To znamená, že ak sa majú elektrické vozidlá rozmáhať, potrebujú sa nejakým spôsobom vyhnúť súkromnému vlastníctvu. Buď potrebujú byť verejne zdieľané, alebo musia fungovať vo veľkých skupinách, čím by sa vyriešili niektoré ich problémy spojené s nabíjaním batérií. Dokonca aj elektromobil značky Tesla na úplné nabitie batérie totiž potrebuje prinajlepšom hodinu. Akékoľvek tradičný automobil sa medzitým dotankuje do piatich minút.

Tu nastáva zmena v chápaní blížiacej sa revolúcie. Zmenu neprinesú samotné elektrické vozidlá, ktoré nahradia automobily poháňané tradičnými palivami. Revolučnou sa naopak stane organizovaná dopravná sieť, založená na elektromobiloch.

Prerušovaná rovnováha

Vývoj elektrických vozidiel má striedavý charakter. Paleontológovia Niles Eldredge a Stephen Jay Cloud takúto situáciu nazvali „prerušovanou rovnováhou“. To znamená, že elektromobily prešli obdobiami rýchlej „evolúcie“, ktoré sa striedali s obdobiami stagnovania.

Svedkom nedávneho zrýchleného vývoja sme boli v rokoch 2007 až 2011. Spoločnosť Tesla začala naberať obrátky a v oblasti elektrických motorov sa objavilo niekoľko startupov. V rovnakom čase elektrické modely začali vyvíjať aj mnohí tradiční výrobcovia automobilov.

Počiatočné nadšenie však rýchlo opadlo a tradiční výrobcovia sa stretli s utíchajúcim dopytom. Tesle sa viac či menej darilo, ale tiež predávala predovšetkým drahé a luxusné vozidlá.

To viedlo k znepokojivému uvedomeniu, že Tesla má nádej na prežitie a že tradiční výrobcovia môžu naďalej experimentovať so svojimi elektrickými modelmi, ale trh sa v konečnom dôsledku nezmení. Aby sa naplnili predpovede analytikov spoločnosti Morgan Stanley, v oblasti elektrických vozidiel sa bude musieť vystriedať ešte niekoľko cyklov. Inými slovami, viac ako 50% prienik elektromobilov na trh pravdepodobne nezažijeme skôr, ako v polovici 21. storočia.

Tankovanie je také jednoduché…

Je dôležité mať na pamäti, že narábanie s ropnými produktmi je jednoduché. Keď ropa prejde rafinérskym procesom, je jednoduché ju skladovať, prepravovať a distribuovať. Infraštruktúra fosílnych palív je dobre rozvinutá. Opak je však pravdou v oblasti nabíjania elektrických motorov. Keď vlastníte hybridné vozidlo, za plnú nádrž zaplatíte zhruba 20 dolárov. Tankovať môžete kdekoľvek a palivo Vám vystačí na takmer 650 kilometrový dojazd.

Elektromotory sú oveľa výkonnejšie ako kedysi, týmto hodnotám sa však ešte nemôžu vyrovnať.

Tesla čoskoro uvedie svoje elektrický automobil – Model 3. To bude skutočnou skúškou predpovede spoločnosti Morgan Stanley. Tento model si zatiaľ predobjednalo 400 000 spotrebiteľov. Keď si každý z nich kúpi elektrické auto, na tejto vzorke bude možné posúdiť, či sú elektromobily naozaj vhodnou náhradou za spaľovacie motory.

Je však možné, že Model 3 nebude taký úspešný, ako sa predpokladá. Predobjednávky potvrdzujú jedinú skutočnosť. Existuje mnoho ľudí, ktorí by si radi kúpili vozidlo značky Tesla, no kvôli priemernej cene súčasných modelov, ktorá sa pohybuje okolo 100 000 dolárov, s tým majú značný problém.

Tradiční výrobcovia automobilov sa rozhodli, že snažiť sa predať elektromobily týmto spotrebiteľom je zbytočné. Oni totiž chcú automobil od spoločnosti Tesla. Automobilový priemysel sa môže spoliehať jedine na to, že dopyt po Tesle nebude nekonečný.

A ak sa to potvrdí, potrvá ešte veľmi dlho, kým spaľovacie motory definitívne vymiznú zo svetovej premávky.

Zdroj: Bloomberg, Morgan Stanley

Google+